SVAR: Symptom på dykarsjuka?
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anders, som svar på din fråga angående dyket så tycker inte jag heller att det verkar så himla farligt.
Men det där är ju väldigt beroende från person till person och från dag till dag.
Kan ju även berätta att jag (och säkert några fler) har varit med om betydligt "allvarligare" händelser utan att ha blivit drabbade av dykarsjuka.
Jag och en kompis var för några veckor sedan med på en dagsutfärd med båt i Stockholms skärgård.
Planerna var att vi skulle genomföra två vrakdyk med ett maxdjup på runt 30 meter.
Det första dyket gick helt enligt planerna och genomfördes på ett maxdjup av 25 meter (sittdjupet var 16,5m) och tiden var 24 minuter, inklusive säkerhetsstop på 5m djup.
Eftersom jag kände att jag var lite för lätt under dyk ett (fick hålla i mig i bojlinan på säk.stoppet för att inte flyta upp) så beslutade jag mig för att plocka på mig lite extra vikter inför dyk två.
På vrak nr 2 fanns det ingen boj eller bojlina, så killen som körde båten ankrade upp i vraket och vi använde ankarlinan som nedstigningslina.
Dyk nr 2 gick helt enligt planerna och vi höll oss till ett maxdjup av 22 meter (snittdjup 18,3) och en total dyktid på 22 minuter.
På slutet av dyket märker jag att jag fortfarande är för lätt, men det skulle ju inte bli några problem eftersom jag hade ankarlinan att hålla mig i på säk.stoppet.
Tji fick jag, när vi kom till platsen där ankaret suttit så fanns där inget ankare.
Men en kvarvarande tid på 4 minuter på 20 meters djup så var valet ganska enkelt, fri uppstigning utan lina.
Detta har gått ganska bra förut, men denna gång var jag för lätt.
Vilket givetvis gjorde att jag sakta med säkert (datorn pep två gånger pga för snabb uppstigning) flöt mot ytan.
Det var inte mycket att göra åt så något säkerhetsstopp blev det alltså inte av.
Jag var lite smått orolig eftersom jag precis höll på att läsa boken "The Last Dive" (recension finns här på siten) och hade den i bakhuvudet.
Nu var ju dykningen som dom grabbarna höll på med betydligt med extrem (rent av galen) än de två dyk jag genomfört, men jag var i alla fall väldigt uppmärksam på hur jag mådde.
Tilläggas ska att vi hade på tok för lite att dricka med oss samt inget att äta mellan dyken, plus att solen sken från en i stort sett klarblå himmel.
Nu gick det som tur var bra denna gång, men som sagt det är väldigt individuellt från dag till dag hur det går.
Så nästa gång kanske jag inte har lika tur.
En sak har jag dock lärt mig, fri uppstigning ska tränas på mera!!
|
Anders Winzell | 2002-08-21 10:32 |
![]() | Peter Purmonen | 2002-08-21 10:49 |
![]() | Anders Fredriksson | 2002-08-21 11:04 |
![]() | Bjarne Engstrand | 2002-08-21 22:36 |
![]() | Anders Fredriksson | 2002-08-27 13:10 |
![]() | Tomas Persson | 2002-08-21 12:11 |
![]() | Micke Tilja | 2002-08-21 13:11 |
![]() | Tomas Asp | 2002-08-21 13:31 |
![]() | Andreas Wälimaa | 2002-08-21 20:59 |
![]() | Jan-Anders Rodas | 2002-08-22 08:31 |
![]() | Andreas Wälimaa | 2002-08-23 18:27 |