Sv: Djupberusning-Berusning
(Läst 574 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Alkohol bryts ner av enzymer. En stor del av befolkningen i asien och kvinnor i allmänhet har sämre nedbrytningsförmåga än grupper som män-europeer-amerikaner i allmänhet, (pga brist på lämpliga enzymer alltså). Resultat; kvinnor och asiater blir mer berusade på alkohol än tex europeiska män.
Djupberusning beror på helt andra mekanismer där kvävet tros vara den största faktorn. Jag har hittills inte hört att något skulle peka på att dessa mekanismer skulle vara olika för män-kvinnor-asiater-whatever...
Min slutsats är därför att djupberusning är könsoberoende, helt olikt alkoholberusning.
Sen är det min högst personliga uppfattning att det är betydligt lättare att känna av alkoholberusning än djupberusning, vilket gör den senare till mer lömsk för att inte säga farlig.
Kuriosa;
Att grupper som tex europeiska män bryter ner alkohol bättre än vissa andra befolkningsgrupper gör också att grupper som tex europeiska män upplever fler positiva effekter och färre negativa effekter av alkoholberusning. Något som i sin tur leder till att kvinnor i allmänhet är försiktigare med alkohol (i avsaknad av positiv effekt alltså) och europeiska män dricker mer än de borde (i avsaknad av negativ bieffekt alltså). Gissa nu själv vilken grupp som har störst andel alkoholister...
mvh /nils
som trots det gillar positiva sidoeffekter...
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: