Sv: Bajkalsjön/ Seac
(Läst 1 807 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag har varit och dykt i Malawi och Tanganyika-sjön och det är ju också sötvattenssjöar. Jag har själv funderat mycket på Bajkalsjön och vore intresserad av att resa dit och dyka men jag har tyvärr inte hittat någon researrangör eller info om det pågår någon dykning i sjön. Jag har kolalt på nätet och pratat med några researrangörer utan framgång. Så jag kan tyvärr inte hjälp dig. Hörde rykte om att någon av dyk tidningarna har eller har haft något reportage om Bajkalsjön men jag har tyvärr inte hunnit kolla upp det än. Nedan är lite info om sjön för dom som är intresserade.
MVH//Jan
"Bajkalsjön (Озеро Байкал), sjö i södra Sibirien, världens djupaste sjö. Den har sitt avlopp genom floden Angara, som är en högerbiflod till Jenisej. 30% av världens sötvatten finns i denna sjö.
Det största djupet ligger på 1620 m och genomsnittet är cirka 730 m. Sjön är 636 km lång och man kan jämföra den med ett hav som har blivit fyllt med sötvatten. Av de kända arterna så är 93% endemiska (dvs att de bara finns där)(ett till rekord som sjön har). I sjön lever över 2600 ryggradslösa arter. Det finns minst 53 olika fiskarter i sjön, en av de arterna är mest speciella, ulkarna, de flesta ulkarter lever i havet.
Där finns också de mystiska Bajkalsälarna. Den är den minsta arten av sälar och forskare tycker det är konstigt att de inte har utvecklats. Man har räknat utt att de borde ha funnits i sjön i 50 000 år. Det är ett mysterium hur de har kunnat komma in i en sjö som ligger flera tusen kilometer från havet. Det finns över 300 vattendrag som mynnar ut i sjön men bara ett enda utlopp som inte står i direkt förbindelse till havet."
|
Moa Waström | 2005-01-26 22:12 |
![]() | Jan Hellman | 2005-01-26 23:11 |
![]() | Jens Forsgren | 2005-01-27 06:26 |
![]() | Dmitri Gorski | 2005-01-27 07:24 |
![]() | Sven Stadmark | 2005-01-27 08:35 |
![]() | Björn Carlsson | 2005-01-27 09:14 |
![]() | Raul Bäck | 2005-01-27 10:28 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: