Sv: 3D bild av botten - vad krävs?
(Läst 453 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Om du ska göra det själv...
Ett ekolod ger dig djup, med GPS så ger det en punkt i ett 3d system. Du får altså skaffa tillräckligt många punkter för en upplösning du är nöjd med, och sedan länka dessa punkter.
Som du förstår så blir det en massa åka fram och tillbaka i ett mönster över området du är intresserad av.
Du bör också vara intresserad, eller kunnig innom 3d, 3d format etc. För när du har alla dina punkter så måste dom in i ett system så du kan visualisera dom. Om du kan något om programmering av 3d motorer, eller rent av själv kan knåpa ihop en 2d motor, så går det absolut att göra själv med ett minimum av pengar, men ett maximum av arbete.
Om du inte är så intresserad av att få en fungerande 3d modell så kanske sidescan sonar är något för dig.
Där får du en 2d bild, som dessutom måste tolkas. Det är inte möjligt att från den bilden sedan utläsa djup och avstånd (det går visserligen om du antecknar exact vilken fart du håller och hur mycket lina du har ute etc, samt länkar med gps.) men du får en visuell bild av området, med kablar, kättingar, vrak synliga på bild. Det kan krävas lite erfarenhet att tolka bilderna däremot.
En sidescan är dyr.
Jag har blivit kontaktad av folk innan om jag kan låna ut en eller så, men jag äger ingen själv, jag har haft den stora förmånen att pyssla med en kamrats sidescan, och även leka med att skriva mjukvara åt den.
Jag vet inte heller var, eller om man kan hyra en.
MVH
Martin Q
|
Martin Blixt | 2005-05-11 21:11 |
![]() | Mikael Thulin | 2005-05-11 22:37 |
![]() | Håkan Lundgren | 2005-05-12 08:47 |
![]() | Mischa Rodic | 2005-05-11 23:39 |
![]() | Martin Quensel | 2005-05-12 10:32 |
![]() | Sten Meyer | 2005-05-12 12:29 |
![]() | Martin Quensel | 2005-05-12 13:41 |
![]() | Lars Holmén | 2005-05-17 19:56 |
«TILLBAKA