Sv: Om man vill bli marinbiolog?

(Läst 18 177 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Christofer!

Vill du bli marinbiolog är första steget att söka in på något biologprogram. De flesta utbildningar är ganska lika i början med Kemi, mikrobiologi, genetik, zoofysiologi, botanik, ekologi etc. Det är i regel på fördjupningskurserna, ungefär på år 3 som man väljer inriktning, exv. mot marinbiologi, utifrån vila kurser man läser och framförallt, var man gör sitt examensarbete.

Det finns tre marina fältstationer i Sverige belägna i Umeå, Stockholm och Göteborg. Gå in på www.umf.umu.se för att se mer vad de sysslar med. Där kan du också teckna gratis prenumeration på en tidning om havet. Marinbiolog-undervisningen sker i nära samarbete med forskningsstaionerna. Med risk för att göra folk sura skulle jag undvika marinbiologi-utbildningar på högskola utan satsa på Umeå, Stockholm eller Göteborg. Tror att de har de bästa biologutbildningarna.
Tänk på att det finns marinkemister också som håller på med miljöövervakning etc.

Jag är själv utbildad mikrobiolog i Umeå och har läst Brackvattensekologi på UMF samt sommarjobbat där. Jobbar nu med icke-marin biologi på Umeå universitet. "Trenden" idag är färre och färre sökande på biologiutbildningarna vilket säkert speglar arbetsmarknaden. Å andra sidan kommer de få som väl går utbildningarna att ha mindre konkurrens och fler jobb att söka när de är klara. Fundera på den ekvationen. Marinbiologer jobbar med forskning, miljöövervakning, på länsstyrelser, men även i privata företag inom miljösektorn.

Mitt råd till dig är att söka in på biologprogrammet i Umeå, Stockholm eller Göteborg. När du sen har läst ett tag och "sett vad som finns" kan du välja då vad du vill inrikta dig mot. Jag började på lärarprogrammet, bytte till (marin) Biolog, läste mikrobiologi och jobbar nu med infektionssjukdomar. Ingen spikrak karriärväg direkt....

Hör gärna av dig till mig om du funderar på nåt mer på tel. 070-358 93 38. Alltid kul att prata med en blivande kollega!

Slutligen, vill du bli marinbiolog så satsa!

Christer Larsson
Christer Larsson 2008-08-19 19:45:32
161 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Om man vill bli marinbiolog? Christofer Ahlgren 2008-08-17 18:18
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Tomas Persson2008-08-17 18:48
svara Sv: Sv: Om man vill bli marinbiolog?Christofer Ahlgren2008-08-18 18:32
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Christer Larsson2008-08-19 19:45
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Daniel Wennerberg2008-08-20 19:15
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Jonas Angermund2012-12-03 13:26

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: