Vrakseminariet 2011 Sthlm 28/5 - UTVÄRDERING

(Läst 1 899 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Vi publicerar här resultatet av den utvärdering som gjordes efter det Vrakseminarium som P2-Svenskt Vrakskydd och Sjöhistoriska Museet anordnade på Dykningens Dag lördag 28/5 på Djurgården i Stockholm.
Vi väljer att publicera utvärderingen offentligt eftersom vi gärna delar med oss av våra erfarenheter till andra som kan vara intresserade (exempelvis för att göra liknande tillställningar).

Av totalt 72 anmälda så närvarade (avprickade) 53, dvs ett relativt stort frånfälle på 26%. Det kan dock finnas några (fåtal) som inte blivit avprickade, men frånfället är i alla fall större än väntat – sannolikt så har trafiksituationen med Stockholm Marathon bidragit (vilket antyds i svar i utvärderingen).

41 personer har svarat på utvärderingen. Räknar man bort två som uppger att de fick förhinder att delta (men svarat på de frågor de kunde i alla fall) så är det 39 av 53 närvarande personer som svarat, vilket motsvarar 74% svarsfrekvens.

De flesta av frågorna har bara tillåtet ett svarsalternativ och redovisar svaren i procent, men några har varit av flervalstyp och redovisar svaren i antal röster.
På fyra frågor kunde man lämna kommentarer i form av fri text, vilka då redovisats som de är skrivna.

Procenttal inom parentes är resultatet på motsvarande fråga vid utvärderingen av vrakseminariet 2010 och är medtaget som jämförelse.
På några ställen har svaren från 2010 års utvärdering redovisats separat, eftersom frågorna inte varit identiska, men ändå kan visa på intressanta jämförelser.

Vi vill passa på att tacka alla som deltagit på seminariet och som svara på enkäten. Den är av stor vikt för oss som genomför seminariet och klart vägledande för framtida verksamhet (förra året ledde exempelvis resultatet till ett separat vrakfotoseminarium på hösten och har varit vägledande i planeringen inför årets program även om allt inte gick att uppfylla).

Känn er fira att kommentera utvärderingen nedan.

Vill ni se förra årets utvärdering, så återfinns den här:
https://www.dykarna.nu/forum/vrakseminariet-sthlm-29-5-utvardering-331257

Ett stort tack till alla som deltog som talare och besökare, samt ett särskilt tack till alla som besvarat utvärderingen.

-----------------------------------------------------------------------

1) ALLMÄNT: Betyg på tillställningen i sin helhet:

02,6 % (00,0 %) Lågt
64,1 % (44,8 %) Bra/OK
33,3 % (55,2 %) Mycket bra

Antal svar: 39 st

Kommentar på svaren: Jämfört med 2010 så fick årets tillställning lägre betyg, men endast 1 person har gett tillställningen dåligt betyg vilket väl ändå får betecknas som ett gott resultat i sig, och var tredje har faktiskt gett betyget mycket bra. Orsaker till varför årets tillställning fått lägre betyg än förra året återfinns nog främst i lokalfrågan, men i viss mån uppenbart även bland föredragen och pausaktiviteterna.

2) ALLMÄNT: Totala längden på seminariet (3½ timmar inkl paus):

02,5 % (03,4 %) För kort
92,5 % (86,2 %) Lagom
05,0 % (10,3 %) För långt

Antal svar: 40 st

Kommentar på svaren: Seminariet var uppbyggt med 1½ timme med tre föredrag, ½ timme kaffepaus med aktiviteter och sedan ytterligare 1½ timme med tre föredrag. Nytt för i år var att tillställningen var förlängd 30 min för en riktig kaffepaus med pausaktiviteter, mot förra årets 15 min kaffepaus utan aktiviteter. Resultatet blev dock ganska lika föregående år, genom att en klar majoritet anger att längden var lagom, några få för lång och ännu färre att det var för kort. Som slutsats så är längden med 6x½ timmar plus paus en relativt bra längd.

3) ALLMÄNT: Hur var tidpunkten på dygnet (mellan kl 15:30-19:00):

02,5 % (03,4 %) Senarelägg
77,5 % (75,9 %) Bra tid
20,0 % (20,7 %) Tidigarelägg

Kommentar på svaren: Förra året låg seminariet mellan kl 17-20, och av svaret så drog vi slutsatsen att vi skulle tidigarelägga en aning, vilket vi alltså gjorde, och trots att vi förlängde, så slutade tillställningen nu tidigare än förra året. Aningen fler anger i år att tiden var bra. Av den marginella skillnaden så kan man nog dra slutsatsen att skillnaderna mellan tiderna 2010 (15-19) och 2011 (17-20) är relativt försumbart, dock med en viss lutning åt 2011 års tidigare tider.

4) ALLMÄNT: Hur föredraget har påverkat dig som besökare:
(Välj alla alternativ som passar)

21 st Jag blev inspirerad
22 st Jag har utökat mina kunskaper
07 st Jag blev vägledd i min egen utveckling
04 st Jag har skapat nya kontakter för framtiden
32 st Jag fann tillställningen underhållande/intressant
02 st Jag fick inte någon behållning från tillställningen

Antal svar: 88 st (dvs snitt 2,1 per person)

Antal kommentarer (fritext): 10 st

Fritextsvar från besökare:
1 - intresant om tekniska kurser
2 - Om det inte blir för långrandigt/detaljerat och "intern-nördigt" så tycker jag att det är intressant att få inblick och kunskap även inom områden som jag själv inte sysslar med (eller planerar att syssla med). Mycket inom marinarkeologi tycker jag t.ex. är intressant och även hur man letar vrak (sonarbilder) o.dyl.
3 - Side Scan föredraget var intressant eftersom det gav en ganska så djup teknisk bild hur och varför det är svårt att tolka bilder.
4 - Jag kom då det endast var 3 föredrag kvar. Det intressanta som jag inte hade koll på där var det från sjöhistoriska, men tyvärr tycker jag att han pratade lite för lite om vrak och arkeologiska undersökningar av vrak samt hur dom faktiskt går till väga rent tekniskt när de gör det (t.ex. för att hitta vraken nu i samband med citybanan).
5 - Det var aldeles för kallt i lokalen. Jag var tvungen att gå tidigare på grund av att jag satt och skakade av köld
6 - Mkt. intressant att komponera samman marinarkeologi tillsammans med dyk + att slänga in film/foto som var nytt för mig.
7 - föreläsningarna om side scan sonar, uv video och om sjöhistoriskas arbete inför citybanan inspirerade mig och gav mig nya kunskaper. Förläsningnarna om dykningen var på lite för hög nivå för mig. Tack för en härlig tillställning!
8 - Jag anser att det kunde ha blivit riktigt bra om du tagit bort företagen (swedtech och OT). Dessa gav absolut ingenting och sänkte det som faktiskt var riktigt bra.
Du skulle inte kortat ditt eget framf som var mycket väl förberett och intressant.
9 - Träffa likasinnade och höra lite annat än det jag själv har i mina tanakr.
10 - Föredraget om videofilmning var jag inte alls intresserad av när jag läste agendan, men efteråt så har jag blivit nyfiken på att prova filma mer när jag dyker.
Och Micke Bergström är alltid inspirerande..

Kommentar på svaren: Ett av syftena med tillställningen är att hjälpa individen vidare i sin personliga utveckling, antingen genom att tillföra kunskap eller visa på nya utvecklingsmöjligheter, samt att bidra till bättre vrakdykning.
Frågan av en multisvarsfråga (medan de flesta övriga var en-alternativsfrågor), vilket kanske inte uppmärksammades av alla och möjligtvis kan förklara förvånansvärt låga antalet på vissa svarsalternativ om man jämför med övriga svar i utvärderingen.
Nio personer har inte svarat att man fann tillställningen underhållande/intressant, vilket ju är klart lägre än vi hade hoppats på, och tittar man på övriga svar så borde siffran vara högre – kanske har man inte kryssar i den om man har angett andra svar, utan sett det som ett halvt "Jag fick inte någon behållning från tillställningen".
Hälften anger att man blivit inspirerad, vilket väl ungefär vad man kan rimligtvis kan förvänta sig på en liknande tillställning.
Hälften anger att man har fått nya kunskaper, vilket är lägre än jag själv tror på, men det kan ju också ligga ett inslag av värdering av nya värdefulla kunskaper kontra allmänna kunskaper som man inte har någon direkt nytta av.
Att så få som 7 % anger att de blivit vägledda i sin egen utveckling är ett klart misslyckande om vi tittar på våra syften med tillställningen.
Ytterst beklagligt att det finns några som inte upplevde att de fick någon behållning från tillställningen (det hade varit intressant om man kunnat utläsa om de deltog under hela tillställningen, eller om de bara deltog under del av tillställningen, se fritextsvar 4 & 5, vilket skulle förklara varför man inte fann de färre antal föredrag man närvarade vid som givande – eller om det möjligtvis är svar från de två som på fråga 16 anger att de inte kunde närvara).
Av fritextsvaren så kan man se att olika föredrag har uppfattats olika och även att publiken varit blandad. Mixen av teman för föredragen verkar ha varit uppskattad, och en av tankarna får oss arrangörer är att man skall locka besökare till att lyssna på ämnen som man normalt inte intresserar sig för och därmed locka till nya aktiviteter faktiskt (vilket även lyckats i några fall).
(Not: Kommentaren till ”du” är sannolikt riktad till Pär Ahlgren och föredraget om tolkning av side scan sonar-bilder, eftersom det var Pär som skickade ut utvärderingen)

5) ALLMÄNT: Vill du deltaga igen om vi gör ett nytt vrakseminarium:

00,0 % (00,0 %) Nej
17,5 % (10,7 %) Kanske
82,5 % (89,3 %) Ja

Kommentar på svaren: Glädjande att 4 av 5 besökare vill komma nästa gång vi ordnar vrakseminariet, men andelen som är tveksamma har nästan fördubblats mot föregående år. Även om det inte framgår varför man ger ett tveksamt "kanske", så gömmer det sig säkert ett visst missnöje bakom siffrorna. Man kanske inte finner det värt mödan eller att man vill titta på programmet först, men det kan ju även vara så att tidpunkten på året spelar in då många är upptagna i maj månad och därför känner sig osäkra utan att det måste vara kopplat till innehållet.

6) LOKALEN: Åsikt om att hålla seminarie på Djurgården (lokalens geografiska läge):

00,0 % Dåligt
60,0 % OK / Bra
40,0 % Mycket bra

Kommentar på svaren: Vi har avsiktligt valt att hålla seminariet på Djurgården eftersom det finns andra aktiviteter där på Dykningens Dag (ex Dyktankhuset) och vi vill bidra till en bättre helhet för dykare som besöker platsen på Dykningens Dag.
Uppenbart tyckte ingen av deltagarna att platsen var dålig och en mycket stor andel tyckte att platsen var mycket bra – dock skall man inte förglömma att de som av olika skäl inte närvarande eller anmälde sig kanske hade gett ett annat svar. Svaret ger oss i alla fall stöd för att hålla seminariet på Djurgården även i framtiden, så att vi inte måste söka alternativa platser.

7) LOKALEN: Lokalens lämplighet för verksamheten:
(Frånse de oönskade ljuden från grannlokalen och larmet som vi nog kan undvika om vi använder lokalen igen, och istället fokuserar på lokalen i sig, dvs ex akustik, komfort, såg bra, ljus, faciliteter, mm - dvs bedöm lokalens fysiska lämplighet för framtida seminarier)

30,8 % (00,0 %) Dålig
61,5 % (96,6 %) OK
07,7 % (03,4 %) Mycket bra

Kommentar på svaren: Vi kunde inte använda samma lokal som förra året, utan använde istället en lokal precis bredvid som normalt används som magasin och utställningshall. Tyvärr så fick vi under kvällen upprepade problem med larmcentralen som började pipa och krävde åtgärder för att inte larmet skulle gå igång för fullt, samt att en tillställning i lokalen en våning upp blev ljudlig och hördes allt för väl på vårt våningsplan (bland annat med hög dragspelsmusik), men frågan skulle besvara om lokalen i övrigt fungerade för tillställningen.
Lokalen har fått betydligt sämre betyg än förra årets lokal. Baserat på svar i övriga frågor så beror detta sannolikt på akustiken (alla oljud hördes mycket bra) och temperaturen (kallt) – vilket nog båda delvis kan tillskrivas lokalens betongväggar.
Om samma lokal skall användas igen, så behöver vi alltså titta extra på: 1) verksamhet i grannlokalen, 2) bättre kontroll på larmets funktion, 3) dämpa oljud i lokalen, samt 4) temperatur.

8) FÖREDRAGEN: Antal föredrag under kvällen:

10,0 % (00,0 %) Ha fler
72,5 % (86,2 %) Lagom
17,5 % (13,8 %) Ha färre

Kommentar på svaren: Förra året hade vi lika många föredrag, men tillställningen var kortare som helhet genom en kortare rast och ett kortare föredrag.
Svaren motsvarar grovt svaren från 2010, dock med ett nytt inslag av att några vill ha fler föredrag under tillställningen – vilket går dåligt ihop med svaren om tillställningens längd under fråga 2 och resultatet under fråga 9 om längden på föredragen. Att rätt många ändå vill ha färre föredrag verkar tillsammans med svaren i fråga 2 och 9 tyda på att vissa vill ha färre men längre föredrag under kvällen – dvs gå djupare in på ämnena. En klar majoritet tycker dock att 6 föredrag är ett rätt lagom antal.

9) FÖREDRAGEN: Föredragens längd (30 minuter vardera):

32,5 % (10,3 %) För kort
67,5 % (86,2 %) Lagom
00.0 % (03,4 %) För långt

Kommentar på svaren: Förra året var föredragen också 30 min, förutom ett som var 15 min. Tanken med längden är att hinna med flera olika föredrag, och att föredragen inte skall bli för segdragna och inte heller utgöra fullständiga utbildningar/motsvarande, utan snarare en intressant mix med smakprov som skall ge inspiration och vägledning vidare. Om föredragen blir längre kan det kanske bli segdraget med de föredrag som man personligen inte uppfattar som intressanta, varvid den stora blandningen av ämnen kan bli ett problem.
En markant ökning av andelen som anser att 30 min är för kort. Uppenbart så önskar många få mer omfattande föredrag, vilket kan vara ett tecken på att föredragen varit för omfattande innehållsmässigt så att ämnena känts forcerade eller ofullständiga, men det kan också vara ett tecken på att fler önskar ett större inslag av utbildningskaraktär istället för information och inspiration.
Resultatet blir något för oss arrangörer att fundera över, eftersom deltagarna inte önskar ett längre program och vi önskar ett varierande innehåll.

10) FÖREDRAGEN: Vilket föredrag uppskattade du mest under kvällen?

10,3 % Konsten att som privatperson hitta ett okänt vrak (Birger Faith-Ell)
35,9 % Tolkning av side scan sonar bilder (Pär Ahlgren)
12,8 % Berätta med rörliga bilder (Håkan Myhrberg)
02,6 % Hur en skills-kurs kan hjälpa dig bli en bättre vrakdykare (Stefan Hogeborn)
17,9 % Riddarholmen - Sveriges största marinarkeologiska undersökning (Marcus Hjulhammar)
20,5 % Vrakutbildning med penetration (Micke Bergström)

Motsvarande resultat vid utvärderingen av förra vrakseminariet 2010 (som referens):
21,4 % Vrakdykning i Röda Havet (Anders Jälmsjö)
25,0 % Marinarkeologi och vårt sjunkna förflutna (Lotta Mejsholm & Jens Lindström)
10,7 % Vrak i Fornsök (Mikael Fredholm)
03,6 % Enkel och ansvarsfull vrakdykning (Pär Ahlgren)
03,6 % Kustbevakningens räddningsdykare & side scan sonar (Manuel Dahlberg)
35,7 % Vrakfotografering (Stefan Hogeborn))

Kommentar på svaren: Notera att svaren INTE blir en rangordning av föredragen, eftersom den på intet sätt talar om vad som man tycker var näst bäst, osv – utan endast besvarar fördelningen av det föredrag som åhörarna klassade som mest uppskattat. Frågan besvarar inte heller frågan om innehåll kontra föredragshållare, utan tittar på helheten – samma ämne med annan föredragshållare, eller samma föredragshållare med annat ämne kunde ha gett helt annat resultat. Vad man dock lite grann kan utläsa är vilka teman som tilltalat besökarna, eftersom man sannolikt uppskattar ämnen man är intresserad av mer än ämnen som man är ointresserad av.
Jämför man med 2010 års resultat så finns det uppenbart ett intresse båda åren för både marinarkeologi och bilddokumentation, även vrakletningsrelaterade ämnen har ett uppenbart intresse – så teman är saker att försöka ta fasta på.
Intressant att se hur Pär och Stefan bytt plats mellan de två åren för de föredrag som fått flest och minst röster för mest uppskattade föredraget. Detta tyder på att röstningen inte främst bedömer talaren, utan lägger stor vikt vid innehållet.

11) FÖREDRAGEN: Vilka föredrag ansåg du var relevanta / intressanta för dig?
(Markera alla alternativ som passar)

18,4 % Konsten att som privatperson hitta ett okänt vrak (Birger Faith-Ell)
21,6 % Tolkning av side scan sonar bilder (Pär Ahlgren)
20,8 % Berätta med rörliga bilder (Håkan Myhrberg)
09,6 % Hur en skills-kurs kan hjälpa dig bli en bättre vrakdykare (Stefan Hogeborn)
18,4 % Riddarholmen - Sveriges största marinarkeologiska undersökning (Marcus Hjulhammar)
11,2 % Vrakutbildning med penetration (Micke Bergström)

Antal svar: 125 st (dvs snitt 3,0 per person)

Kommentar på svaren: Programmet är sammansatt för att utgöra en mix av olika ämnen, med förhoppningen att locka besökare med olika intressen och ge möjlighet för besökarna att både lyssna på saker man redan är intresserad av, men kanske även väcka intresse för nya ämnen.
Resultaten har inte alls den fördelning som vi i förväg förväntade oss. Exempelvis så har intresset för videofilmning varit större än väntat (kanske ett tecken på att man fått upp ögonen för ett nytt område), och intresset för utbildning i vrakpenetration var lägre än väntat (kanske tyder det på att många av deltagarna redan hade tagit steget till vrakpenetrering och därför ser utbildning i ämnet som passerat).
Med tanke på att man i snitt har kryssar för 3 alternativ vardera (och då har inte alla deltagit hela tillställningen), så har man i snitt uppfattat åtminstone halva tillställningen som intressant för en själv. Något som vi som arrangörer nog får se oss ganska nöjda med, även om det självklart kan bli ännu bättre. Det tyder i alla fall på att vi helt fel ute med ett blandat program som har något för de flesta besökare.

12) PAUSEN: Vad ansåg du om innehållet i pausaktiviteterna?

10,8 % Dåligt / låg kvalité
83,8 % OK / bra
05,4 % Mycket bra

Antal svar: 37 svar

Kommentar på svaren: Pausaktiviteterna var nytt för i år och bestod av att några av funktionärerna och talarna visade upp lite från sin verksamhet i all enkelhet och fanns tillgängliga för frågor. Inget större fokus hade lagts på denna del av tillställningen, utan den var relativt improviserad av utställarna själva.
Trevligt att 4 av 5 uppfattade innehållet som bra eller OK, dock så finns det uppenbart en del att göra för att höja kvalitén på pausaktiviteterna, och vi behöver nog lägga större fokus vid det i framtiden.

13) PAUSEN: Vad ansåg du om omfattningen på pausaktiviteterna?

45,7 % För lite
54,3 % Lagom
00,0 % För mycket

Antal svar: 35 svar

Kommentar på svaren: Några av talarna visade inte upp något i pausen, så ej heller arrangörerna Sjöhistoriska eller P2-Svenskt Vrakskydd. Uppenbart så önskar deltagarna ett större inslag av dessa pausaktiviteter när man minglar runt i pausen, och det finns uppenbart utrymme för mer, även om den tid man har till förfogade att besöka dessa är klart begränsat under en halvtimmes paus.

14) INFORMATION: Hur fick du kännedom / information om föredraget?
(Markera alla vägar du fick information)

02 st DYK.net (information på webbsidan)
17 st Dykarna.nu - forumet
03 st Dykarna.nu - kalendern
00 st Dykbåt - Argos
00 st Dykbåt - Moby Dick / Vrak och Äventyr
00 st Dykbåt - Tessi
03 st Dykcenter - Alpin & Dyksport
00 st Dykcenter - Dykhuset
00 st Dykcenter - Fantasea
00 st Dykcenter - NOC Dyk
00 st Dykcenter - Oceanic tech
00 st Dykcenter - SeaPro Divers
00 st Dykcenter - Stockholm Divers / EcoDive
00 st Dykcenter - Stockholms Dykcenter
00 st Dykcenter - Team Divers
00 st Dykcenter - Waterhouse
02 st Dykklubb - Amöborna
00 st Dykklubb - Aquatic
00 st Dykklubb - Argos
01 st Dykklubb - Baltic Sea Adventures
01 st Dykklubb - Dec Dyk
00 st Dykklubb - Dyk Upp
00 st Dykklubb - Dykvännerna
00 st Dykklubb - Grodmännen
00 st Dykklubb - Haninge SDK
00 st Dykklubb - IBM
01 st Dykklubb - KTH
04 st Dykklubb - LM Dyk
00 st Dykklubb - Märsta SDK
00 st Dykklubb - Norrtälje SDK
00 st Dykklubb - Nätdykarna
00 st Dykklubb - Polisen
00 st Dykklubb - Putan
00 st Dykklubb - Samantha
01 st Dykklubb - S-E Banken IF
01 st Dykklubb - Sollentuna SDK
00 st Dykklubb - Solnapolisen
00 st Dykklubb - Swedivers Bromma Caviar
00 st Dykklubb - Södertälje SDK
00 st Dykklubb - Telia Idrott och Fritids Förening
00 st Dykklubb - Tumlaren
00 st Dykklubb - UDS
00 st Facebook-gruppen - Dykningens Dag
00 st Marinarkeologiska Sällskapet (MAS)
00 st P2-Svenskt Vrakskydd - via Facebook
06 st P2-Svenskt Vrakskydd - via officiellt mejl med inbjudan från styrelsen
01 st P2-Svenskt Vrakskydd - via webbsidan
01 st P2-Svenskt Vrakskydd - via Yahoo-gruppens månadsmejl
00 st Sjöhistoriska Museet
00 st Skärgårdsmässan - annan information från mässan
01 st Skärgårdsmässan - annons i DN
00 st Svensk Dykerihistorisk Förening (SDHF)
00 st Svenska Sportdykarförbundet (SSDF)
00 st Södertörns Högskola / MARIS
03 st Tips från bekant
00 st Utbildningsorganisation - GUE
00 st Utbildningsorganisation - NAUI
00 st Utbildningsorganisation - PADI
00 st Utbildningsorganisation - SweTechDiving
00 st Vasamuseet
09 st Vrakseminariets mejlutskick till de som var anmälda förra året

Antal svar: 57 st (dvs snitt 1,4 per person)

Antal kommentarer (fritext): 4 st

- av Birger faith ell
- Micke Bergström la ut sitt föredrag som ett event på Facebook som andra vänner hade anmält sig till.
- Hakade på en polare som läst om det på dykarna.nu
- Jag fick inbjudan via e-post, dock har jag ingen aning om hur jag hamnade på listan som fick inbjudan via e-post.

Kommentar på svaren: De listade svaren (förutom tips från bekanta) är de flesta av de kanaler som vi har försökt använda oss av för att sprida inbjudan till Vrakseminariet. Syftet med frågan är att se vilka kanaler som har fungerat bra för att nå ut med information till besökarna. Det är uppenbart var detta har gett resultat och exempelvis klubbar och butiker som gått ut med information till sina medlemmar, och man får nog anta att de flesta som är registrerade med "00 st" faktiskt inte har vidarebefordrat inbjudan internt. Statistiken visar hur viktigt informationen via webbsidan dykarna.nu är, och hur viktigt det är att skicka ut information till tidigare besökare på vrakseminariet.
Som arrangör så har vi uppenbart något att ta tag i för att nå ut bättre med information om tillställningen nästa gång.
De fria kommentarerna bekräftar hur viktigt det är att sprida information via bekanta. Minst två personer har fått information från föredragshållare (Micke och Birger), vilket procentuellt motsvarar nästan 5% av besökarna, vilket visar på vikten att föredragshållare också själva sprider information till sina egna kontakter.
Sista kommentaren väcker ett visst intresse hos mig som arrangör. Gissningsvis så rör det sig om någon som har sin privata e-post angiven som kontaktuppgift för en dykklubb, men som inte är van vid att få extern information den vägen. Vi som arrangörer behöver nog vara tydligare i våra utskick till klubbar varför man får inbjudan till aktuell e-post. Men det kan ju också vara så att någon annan har vidarebefordrat vår inbjudan utan förklaring.

15) FRAMTIDA VRAKSEMINARIER: Vilket innehåll önskas i framtida föredrag på ett vrakseminarium:

(Svaren rangordnade för lättare översyn)

27 st Fartyg - historia (berättelser om spännande fartygs öden eller utveckling)
25 st Fartyg - konstruktionskännedom (ex identifiering av fartygstyp och föremål)
24 st Dykmål Sverige - beskrivning av vrak i Sverige
21 st Vrakletning - identifiering av funna vrak
19 st Vrakletning - praktisk sökning (tips och råd, praktiska erfarenheter, teknik, mm)
18 st Teknik - ekolod & Side Scan Sonar (teknik, bildtolkning, mm)
18 st Dokumentation genom stillbild
17 st Dokumentation genom video
17 st Vrakletning - arkivforskning (tips och råd för efterforskning för sökande i arkiv)
15 st Myndighetsinformation - pågående projekt, undersökningar, utveckling, mm
15 st Säkerhet vid vrakdykning
15 st Teknik - ROV (teknik, olika modeller, förmåga, mm)
14 st Dykföreningar med koppling till vrak
14 st Dykmål utlandet - beskrivning av vrak i utlandet (ex Röda Havet, Åland, mm)
13 st Marinarkeologi - amatör (utbildning, amatörprojekt, mm)
11 st Dokumentation genom mätning och skisser
10 st Bojning av vrak
10 st Dykutbildning - vrakdykning (ex vrakpenetration, jämförelse organisationer, mm)
10 st Marinarkeologi - samverkan sportdykare yrkesmän
10 st Myndighetsinformation - lagar & regler, mm
09 st Myndighetsinformation - Fornsök och andra arkiv (ex söktips, nya funktioner, mm)
08 st Marinarkeologi - vetenskap (analys metoder, yrkesutbildning, mm)
07 st Vrakskydd (tips för individ, skadeorsaker, projekt, verksamhet i Sverige och utland)
06 st Myndighetsinformation - allmän (ex KBV, Sjöfartsverket, RAÄ)

Antal svar: 353 st (dvs snitt 8,6 per person)

Antal övriga förslag (fritextsvar): 4 st

- Användning av metalldetektorer. Regler och förordningar samt teknik.
- Vore kul om man kunde få se bilder (eller helst video)och få info om nyupptäckta och/eller andra spännande vrak där det är dykförbud. För de har man ju ingen chans att se på annat sätt.
- Besök samt vägledning i forskningen på krigsarkivet.
- Jag tycker alla seminar skall göras av någon som är beredd att dela med sig. Utbildnings org som var med är bara där för att sälja. Det är bättre med en skicklig amatör som faktiskt är beredd att berätta hur han gör och dela erfarenheter.

Motsvarande resultat vid utvärderingen av förra vrakseminariet 2010 (som referens):
26 röster: Dykmål Sverige - beskrivning av vrak i Sverige
21 röster: Dykutbildning - vrakdykning (ex vrakpenetration, jämförelse organisationer, mm)
21 röster: Fartyg - konstruktionskännedom (ex identifiering av fartygstyp och föremål)
19 röster: Marinarkeologi - amatör (utbildning, amatörprojekt, mm)
18 röster: Vrakletning – praktisk sökning (tips och råd, praktiska erfarenheter, teknik, mm)
14 röster: Fartyg - historia (berättelser om spännande fartygs öden eller utveckling)
13 röster: Marinarkeologi - vetenskap (analys metoder, yrkesutbildning, mm)
13 röster: Vrakletning - arkivforskning (tips och råd för efterforskning för sökande i arkiv)
12 röster: Vrakskydd (tips för individ, skadeorsaker, projekt, verksamhet i Sverige och utland)
11 röster: Teknik - ekolod & Side Scan Sonar (teknik, bildtolkning, mm)
10 röster: Dykmål utlandet - beskrivning av vrak i utlandet (ex Röda Havet, Åland, mm)
09 röster: Myndighetsinformation - Fornsök (ex söktips, nya funktioner, mm)
06 röster: Teknik - ROV (teknik, olika modeller, förmåga, mm)
05 röster: Myndighetsinformation - allmän (ex KBV, Sjöfartsverket, RAÄ)
04 röster: Annat

Kommentar på svaren: Från förra årets utvärdering kunde vi utläsa att vrakfoto, dykmål i Sverige, dykutbildning, fartygskunskap, marinarkeologi och vrakletning stod i topp. Vi utelämnade vrakfoto och tog istället in vrakvideo, eftersom vi höll ett separat vrakfotoseminarium i höstas och planerar samma i höst. Vi misslyckades med att få fram en talare som kunde prata om dykmål och fartygskunskap, men fick med dykutbildning, marinarkeologi och vrakletning.
Uppenbart är intresset även detta år högt för dykmål i Sverige, och vi bör nog lägga extra kraft på att verkligen få tag på ett sådant föredrag nästa gång. I topp låg dock föredrag om fartyg (konstruktion och historia), och det finns alltså ett riktigt sug kring detta ämne. Synd att det var just dessa ämnen som vi inte lyckades med att fylla i årets seminarie.
Vrakletning kommer också högt upp på listan, och bör alltså också finnas med i nästa års program.
Jämfört med förra året så har dock dykutbildning gått ner och ROV gått upp – intressant växling som kan vara påverkat av årets program med två föredrag om dykutbildning och en pausaktivitet där en släpkamera förevisades.
Foto och videodokumentation får också många röster, vilket vi matchade i årets program, lika så sonarteknik som också fick flera röster och fanns med i programmet.
De olika posterna för marinarkeologi får också troget flera röster och bör uppenbart också finnas med i programmet i någon form.
I övrigt så kan man utläsa att intresset är mycket blandat, vilket stärker oss i tron att vi skall ha ett mycket blandat program som kan locka många.
Bland fritextsvaren så återfinns en kommentar kring att inte använda professionella aktörer som talare. Från arrangörernas sida vill vi dock gärna ha med sådana inslag eftersom det ger en naturlig koppling till hur man kan komma vidare i sin personliga utveckling om man uppmärksammas på kurser som man kan ha nytta av. Det kan dock finnas en aspekt att bevaka kring innehållet, så att det kommersiella tonas ner i innehållet till förmån för att lyfta fram sakinnehållet i föredraget på ett annat sätt. För oss som arrangörer så är det viktigt att få tag på talare, och då är personer som ser en viss egennytta i form av att kunna locka kunder till sin verksamhet en logisk koppling eftersom vi inte kan erbjuda ekonomisk ersättning till talarna.

16) ÖVRIGT: Övriga kommentarer som du har kring föredraget:
(Skriv fritt om vad du vill som rör vrakseminariet, så som brister, förslag, spontana reaktioner, mm)

Antal övriga kommentarer: 23 st

- Tack för intressanta föredrag, bytyget på lokalen blev lågt pga att det var extremt kallt där. Mvh Daniel
- kommer gärna på fler seminarier
mvh Ronny
- Jag fick problem hemma och kunde ej närvara tyvärr, men jag fyller i de delar jag kan och har åsikter om.
- Tycker personligen att det är ett väldigt bra och intressant koncept, så det vore tråkigt om det inte fortsatte. Men en del förbättringar skulle vara att önska (men jag förstår att de ekonomiska möjligheterna är begränsade).Lokalen förra året var betydligt bättre än årets.Det var t.ex. väldigt kallt och dragigt vilket de flesta nog inte var beredda på. Stolarna var rätt "träiga" men skulle ha funkat bättre med ett par någon kort bensträckare till. Kaffelogistiken var råddig. Brygg kaffe/fixa tevatten i termosar i förväg så kan alla själva förse sig utan köande. Kunde man förbättra akustiken/hörbarheten med liten "mygga" till föredragshållarna och/eller avskärmning (tygsjok/presenningar) av "sittplatsen" skulle det också funka bättre tror jag.
Kan också vara bra att i introduktion/utskick vara tydlig med att/om föredragshållarna ställer upp utan arvode så att det ställs realistiska förväntningar på deras insatser (de flest är ju inga "proffsföredragshållare" utan personer som just jobbar med och/eller brinner för vissa vrak-/dyk-relaterade ämnen. Men ge inte upp. Det är redan väldigt bra men har som allt potential att bli bättre.
- Mycket bra intitativ och en riktigt rolig dag. Fler dagar som dessa önskas.
- Hej, försökte ta mig ner till seminariet men efter en timme i bil pga Sthlm Marathon så vände jag hemåt. Deltar gärna i framtida vrakseminarier (men kanske hellre på ett datum som inte krockar med Maran). Hälnsingar Mikael
- Jag missade pausaktiviteterna förutom kaffet.
Kallt i lokalen och bara en toalett.
- I stort bra.
- Gillar upplägget. Kan tänka mig att vissa föredrag får lite mer tid.
En middag efter seminariet kan vara ett tillfälle att knyta kontakter och snacka vidare.
- Det skulle vara intressant med genomgång av vrakdykning med slutna system kontra öppna system. ( vilken utrustning som rekommenderas för respektive system).
- Det var ett mycket intressant och bra genomfört.
- GUE och vrakpenetrations-föreläsningarna var lite väl mycket reklam för dessa specefika kurser.
- Det var ett mycket bra seminarium med bra spridning och många instressanta föredrag. Tyvärr så var akustiken och sikten i lokalen inte så bra (och väldigt kyligt), men det bör gå att lösa genom att höja projektorduken lite och använda ett enklare högtalarsystem.
- Det var väldigt kallt i lokalen, ska samma lokal användas igen bör ni informera om att temperaturen i lokalen håller ungefär samma temperatur som utomhus.
- Seminariet bör/kan ligga i anslutning till ett fik där vi kan köpa kaffe + bulle / macka?
Lite färre föredrag som är lite längre föredrag på 45 min, gärna på en torsdag eller kanske måndag då helgerna oftast går åt till annat.
- P.g.a. Kylan endast närvarande till kaffepausen.
- Lite stöd med ljudanläggning.
Varierad tid för föredrag lite längre för teknikinfo, mkt. kortare med företags kurser(o.d.)
- Lokalen var bra, bortsett från oljuden som ni nämnt säkert går att fixa till nästa gång, förutom att det var väldigt kallt där inne. Var som en ispinne när jag gick.
Första föredraget om vraksök som privatperson var väldigt osammanhängande och därmed också tyvärr ganska ointressant.
- Mycket trevligt!
- Man kan ha andra typer av forum som tex paneldebatt med några experter som är beredda på att ta frågor, kanske en moderator som stryr. 3 korta seminar och en paneldebatt tror jag kan vara bra. Kräver lite bra gubbar och förberedelse dock och ett ämne som är lämpligt.
Tack Pär!
//JB
- Lite kallt i lokalen och aningen lång kaffkö.
Annars var det bra.
- Lokalen var urusel. Jag bortser då från dragspel och larm.
Akustiken var så dålig att om någon tappade en penna vid kaffemaskinen så överröstade det nästan talaren. Det ekade och jag hade svårt att höra. Det var kallt som sjutton men det kan ju berott på att det var i Maj i Sverige och dörren stod öppen..

Kommentar på svaren:
- Positiv respons: kul med all positiv respons, det uppmuntrar oss verkligen att fortsätta göra vrakseminarier i framtiden, även om det framkommit flera negativa kommentarer så verkar övervägande delen vara positiv.
- Lokalen: som konstaterats ovan så hade den brister, hade vädret varit varmare och tillställningen på övervåningen inte krockat, så hade nog omdömet blivit bättre, men även akustiken var ett problem. Stolarna och skärmen var samma som förra året. Stolarna får vi nog leva med, men skärmen kanske går att höja en aning till. Högtalarsystem diskuterade vi, men bedömde att man skulle höra bra nog i lokalen, problemet var nog främst att allt oljud också hördes. Lite konstigt när det klagas på dåligt sikt och att man inte hörde ordentligt, att det fanns tomma platser längst fram och människor som satt längst bak helt i onödan – kan det måhända vara dessa som klagat på sikt och ljud, eller kan kommentarerna ha kommit från personer som satt längre fram och både såg och hörde bättre?
- Toaletter: det fanns fler toaletter, men på utsidan av uthuset på motsatt sida mot ingången – men vi glömde påpeka detta.
- Fik: det pågick en skärgårdsmässa utanför där det fanns möjlighet att köpa saker och 100 m bort låg en korvkiosk – inte heller detta var dock något som vi påpekade.
- Kaffe: Vi bjöd på kaffe och kaka i pausen, men tyvärr så blev kaffelösningen inte riktigt som vi hade tänkt oss, dels för att vi tappade en del av resursen en vecka innan och dels för att eluttagen närmast vattnet var utan ström, varför det blev lite besvärligare med bryggandet.
- Uppföljande aktivitet efter seminariet: Vi diskuterade redan förra året lite löst kring att följa upp seminariet med något, men för oss som redan organiserar seminariet så finns helt enkelt inte tid över till att planera ytterligare en aktivitet på kvällen. Däremot så vore det kul om det kunde kombineras med någon annan aktivitet som man kunde gå vidare till, som exempelvis en dykpub i regi av dykarna.nu eller liknande.
- Förlänga föredragen: vi har valt att ha ganska korta föredrag av flera skäl, dels för att vi vill ha en mix av flera olika ämnen, dels för att vi avser att inspirera och visa på nya utvecklingsmöjlighet och inte försöka genomföra kompletta utbildningar, dels för att det är betydligt lättare att hitta talare till korta föredrag, så i nuläget är det nog inte troligt att vi kommer satsa på generellt längre föredrag, men det skall inte uteslutas att några kanske blir längre.
- Reklam för kurser: som sagts ovan så är vi dels beroende av föreläsare som ställer upp gratis och då blir det lätt talare som ser ett reklamvärde i att delta, dels så vill vi faktiskt gärna skapa en naturlig kontaktpunkt genom att någon som kan erbjuda kompletterande utbildning i ämnet håller föredraget. Men vi kanske behöver diskutera kring detta med talarna, så att det blir en behagligare avvägning.
- Paneldebatt: alla förslag är välkomna, vi vill ju främst sprida information och kan vi göra det på något bra sätt genom en paneldebatt så kanske vi får så någon sådan.
- Andra dagar: vi har valt att lägga Vrakseminariet på Dykningens Dag just för att bidra till att uppmärksamma dykningens dag och för att det sammanfaller med andra aktiviteter på Djurgården den dagen som besökare kan kombinera seminariet med, och i nuläget finns inga planer på att ändra detta - att förlägga tillställningen en vardag skulle dessutom försvåra för de som inte bor i Stockholms omedelbara närhet.
- Stockholm Marathon: tyvärr sammanföll Dykningens Dag med Stockholm Marathon vilket försvårade för besökare att ta sig till Djurgården, men följde man utskickad rekommendation att ta tunnelbanan till Karlaplan och gå därifrån så gick det alldeles utmärkt att ta sig till seminariet.
- Två som har svarat på utvärderingen har uppenbart inte närvara, men i möjligaste mån svarat på de frågor som går att svara på utan att vara där (ex tid, plats, längd, mm).
- Ett svar har tagits bort, då det upplevdes som allt för personligt i negativ hänseende och inte tillförde något nytt till utvärderingen.

Dyk Väl!
Pär Ahlgren

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2011-06-09 23:49:52
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Vrakseminariet 2011 Sthlm 28/5 - UTVÄRDERING Pär Ahlgren 2011-06-09 23:49
svara Sv: Vrakseminariet 2011 Sthlm 28/5 - UTVÄRDERINGBirger Faith-Ell2011-06-10 10:06
svara Sv: Sv: Vrakseminariet 2011 Sthlm 28/5 - UTVÄRDERINGHenrik Åslund2011-06-10 11:58
svara Nästa års program och aktiviteterPär Ahlgren2011-06-13 20:47

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: